March 2020
SACRED WORDS
“To be filial means to be high; heaven is high but not all higher than being filial. To be filial also means to be deep; the earth is deep but not any deeper than being filial. Both sages and wise men come from filial families. How much more should students of Buddhism realize the favors they receive and repay them? Disciples of the Buddha should feel grateful for the Four Favors (received from parents, people, sovereign of nation, and Buddhism. And repay them.”
Nichiren, KAIMOKU-SHO
聖語
孝と申すは高なり。天高けれども孝よりも髙からず。また孝とは厚なり。地厚けれども孝よりは厚からず。聖賢の2類は孝の家より出たり、いかに況や仏法を学せん人、知恩報恩なかるべしや。仏弟子は必ず四恩(父母、一切衆生、国,仏法僧の恩)を知って知恩報恩をほうずべし。
『開目抄」
What is TOKUDO?
Bishop Shokai Kanai
The above words of Nichiren Dai’Shonin in “Kaimoku Sho” was given to the new priest-to-be during the TOKUDO SHIKI during the 799th Birthday Anniversary of the founder of our faith.
Many people asked me about the meaning of Tokudo Shiki. Even Japanese may not know the significance of the term itself. This is a ceremony when a lay person becomes a Buddhist priest-to-be. In Nichiren Shu, anyone who has a high school education can take this oath.
At my installation ceremony as the head priest of Nichiren Sect of Mission of Hawaii on December 9, 2018, I gave a Dharma Talk and wrote on this very subject for our January 2019 newsletter. I mentioned that I wished to establish an educational system for Americans (especially Hawaii born) to be Nichiren Shu priest. The reason is that it is very hard for a Japanese priest to come to America and propagate Buddhism and stay over five years because of the current immigration system. We had many young ministers come from Japan and train in Hawaii for many years, but most of them returned to Japan even after they received their permanent visa to stay in America. Therefore, I must first educate Nichiren Buddhism to the members in the state of Hawaii. I started study classes before recruiting for new priests.
The first step was to start Study Classes on Nichiren Dai’Shonin’s biography and then the Lotus Sutra chapter by chapter in English. Currently we have eight students who attend the study class every Thursday night. One student is Mr. Kalei Kini, who has been cleaning bathrooms every Saturday since he started our faith here in 2008.
He wished for many years to take the vow to officially be trained as a Nichiren Shu priest before I started talking about my intention as Head Priest of this Betsuin.
On February 16th, the same day as our founder of our faith was born, we held the ceremony of Tokudo for Kalei Kini (63). He had just retired last December and has plenty of time to commit himself to be trained.
The ceremony was very inspiring for many people who attended. One woman mentioned, “I was almost in tears just as my child took the oath to be a Nichiren Shu priest.”
This Tokudo Shiki is only the first step. He and I must travel to Japan and be officially recognized as a priest-to-be by Nichiren Shu Administration office at Seicho-ji Temple on Mt. Kiyosumi on April 1st and 2nd of this year. Then he will be able to wear the white sash and black robe in public. His title is “Shami” or apprentice Buddhist priest. Then he will be able to participate in “Shami Seminar” held at Nichiren Buddhist International Center in Hayward, California, with other shamis from around the world.
We must have more American born Nichiren Shu priests especially in Hawaii. Fortunately, we will have the 800th Birthday Anniversary of Nichiren Dai’Shonin in Hawaii on May 16, 2021. The Tokudo Shiki also will be held for other candidates young and old. Please inform me if you wish to undergo training to be a priest.
得度式って何ですか?
金井勝海
上記の聖語は、宗祖日蓮大聖人御降誕799年法要中に行われた得度式のなかで得度した沙弥に与えられた言葉です。
得度式の意味を英語で尋ねる人が数名おられました。日本人でさえ意味を知らない人がいるかも知れません。これは、仏教徒が僧侶になるための儀式です。日蓮宗では、誰でも得度を受けることができます。
私は2018年12月9日にハワイ日蓮宗別院主任就任式でアメリカで生まれ育った人が日蓮宗僧に成るよう養成したい旨を話しました。また、同じことを2019年1月号の別院会報に掲載しました。その理由は、現在の米国移民制度では、日本人がアメリカに来て仏教を弘めるビザの取得が難しく、取れても5年以上滞在することは非常に難しいからです。今迄は日本から来てハワイで訓練を受けた若い僧侶も多くアメリカに滞在するために永住ビザを受け取った後、日本に帰国した人が大勢いました。アメリカで新しい僧侶を養成する前に、まずハワイ州のメンバーに日蓮仏教を教育しなければと思いました。
最初のステップは、日蓮大聖人伝記の勉強会から始めました。次に英語で法華経を第1章から開始することにしました。現在、毎週木曜夜のクラスに参加する生徒が8人います。その内の一人カレイ・キニ氏は2008年に日曜礼拝に参加して以来、毎週土曜日には別院のすべてのトイレ掃除をしてくれています。
彼は、私がこの寺に赴任する前から、長年にわたって日蓮宗僧侶として正式に訓育されることを願っていました。先日、お祖師様が誕生なされた2月16日に、カレイ・キニ氏の得度式を行うことが出来た事に深い仏縁を感じました。彼は昨年12月に引退したばかりで、現在は毎日別院に来て読経と奉仕をしてくれています。
式典に出席された40数名の方は非常に感銘を受けました。ある女性は「自分の子供が日蓮宗僧侶になると誓ったようで涙を流しそうになりました」と言われました。
この得度式は最初の一歩に過ぎません。今年の4月1日と2日に千葉県鴨川市の清澄寺で行われる度牒式に参加すると日蓮宗宗務院から正式に沙弥として認められます。その後、彼は公の場で白衣に黒袈裟と白輪袈裟を着用することができます。彼の肩書きは「沙弥」です。その後、カリフォルニア州ヘイワード市にある国際布教センターで開催される「沙弥セミナー」に、世界中の沙弥と共に訓育を受けることができ、行儀作法から法要の仕方、教学の指導を受けます。
特にハワイでは、アメリカ生まれの日蓮宗僧侶がもっと必要です。幸い、日蓮大聖人御降誕800年大会が来年5月16日にハワイで開催されます。その法要の中で得度式をアメリカ生まれの人を対象に行いたいと思います。得度を希望する方は早めに私までお知らせください。